Samtidskonst som läromedel

Nyheter
Öppna föreläsningar

Samtidskonst som läromedel

Samtidskonst som läromedel

HDK - Bild och Visuell Kultur bjuder på tre öppna föreläsningar som ingår i kursen Samtidskonst som läromedel:

 



Tisdag 17/4 kl 18.00-20.00

Johanna Gustavsson: Det radikala

Konstnären som aktivist. Koppling mellan konsten, pedagogiken och politiken, i detta fall den radikala pedagogikens olika sidor. Hur fungerar mötet mellan en skolvärld och den radikala konsten, politiken och pedagogiken?


Att ifrågasätta traditionella uppdelningar som teori/praktik och personligt/politiskt ser vi som en del av den radikala pedagogiken. Här har den feministiska kunskapsteorin, som också sätter erfarenheten i centrum, spelat en avgörande roll. Den ifrågasätter kunskap som objektiv eftersom det inte finns en objektiv verklighet att undersöka och ingen forskare är utan värderingar. Den belyser istället subjektet bakom varje teori och frågeställning och säger att det är avgörande vem som ställer frågorna både för vilka frågor som kommer att ställas och hur de kommer att besvaras. Namn som kan nämnas här är Sandra Harding och Donna Harraway.

Länk till Radikal pedagogiks hemsida.

Länk till PDF om projektet.


Alla föreläsningar är öppna för allmänheten och ges i Stora Hörsalen på HDK.

Välkommen!

Samtidskonsten som läromedel, blog
Föreläsningsserien på Facebook

Kontakt:

Fredric Gunve: fredric [dot] gunve [at] hdk [dot] gu [dot] se

 

Tidigare föreläsning i samma serie:


Tisdag 20/3 kl 18.00-20.00

Kajsa G. Eriksson: Det offentliga
Det offentliga rummet som studio och arbetsplats för konstnärlig praktik och forskning.


THREE
This is a story of three Indian Goddesses and how they ended up visiting the streets of Gothenburg, the second largest city of Sweden. Their lives in India were prosperous and interesting but lately they had become bored with all the worshipping ( puja ), philosophy, colors, flowers and incenses. They loved their home but felt in need of a change, to see and experience something different. So they thought, “Why not travel somewhere else, to an exotic place? ” Since they knew that their gaze was a blessing for the people who worshipped them, they thought, “Why not see and experience something new and make it possible for other people, outside India, to be blessed by our gaze and appearance?

CONCRETE FASHION: DRESS, ART, AND ENGAGEMENT IN PUBLIC SPACE Kajsa G. Eriksson Thesis for the degree of Doctor of Philosophy in Design. Klicka här för avhandlingen som PDF.

 

 


Tisdag 21/2 kl 18.00-20.00

Katja Aglert: Det storslagna

Ett föredrag om samtidskonstens kommunikativa, projektbaserade och storslagna visioner och möjligheter. En konst som kräver modet att tänkta stort, för att genomföra det omöjliga.


"A Starry Minute proposes a collaboration between building owners in Times Square to turn off all of the commercial signage in the area (41 St. - 50 St. between Broadway and 7th Ave) simultaneously for one minute. A Starry Minute¹s duration of 60 seconds starts when the signs are turned off, and ends when the signs are turned back on. The point of departure for A Starry Minute is cultural geography and humans excessive use of artificial lights. The project was specifically
developed for Times Square, one of the brightest sites on Earth during the night. Aglert envisions this Œdark minute¹ in Times Square as a moment to contemplate evening skies filled with stars. The title, A Starry Minute, refers to the concept of a moment of silence, a gesture of respect, or a moment for contemplation and reflection"

Katja Aglert