Jonathan "Ollio" Josefsson bakom Göteborgs kulturkalas kampanjkoncept

Nyheter
Alumni

Jonathan "Ollio" Josefsson bakom Göteborgs kulturkalas kampanjkoncept

Ollioporträtt, MyNewsdesk

I år samarbetar Göteborgs kulturkalas med HDK alumn Jonathan ”Ollio” Josefsson för att ta fram årets grafiska kampanjkoncept. Jonathan är från början känd som graffitimålare, men har en master i textilkonst på HDK är nu etablerad som textilkonstnär.

Jonathan Josefsson blev inbjuden av reklambyrån SCP att göra skisser till årets Kulturkalaskampanj. Han antog uppdraget och har satsat på en utformning som sticker ut.

– Jag vill att kampanjen ska synas i mängden av annonser och min förhoppning har varit att göra något annorlunda. Jag har jobbat mycket med färg, delvis för att det är min stil och jag gillar det, men delvis också för att det ska sticka ut, säger Jonathan Josefsson.

Kampanjkonceptet består nästan enbart av färger och föreställer med sina cirkelmönster inte något speciellt. Jonathan ser det som att färgerna kan symbolisera många olika saker, till exempel mångfald och musik.

Jonathan är verksam vid Konstnärernas Kollektivverkstad i Göteborg och inriktar sig bland annat på tuftade mattor.

Göteborgs kulturkalas pågår mellan den 14 och 19 augusti.


Se film om hur Jonathan tar fram konceptet.